AIM Forum

Risen from Obscurity
Aktuellt datum och tid: 09:44, 19 nov 2018

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Diskriminerande poll
InläggPostat: 15:40, 27 maj 2003 
Elajt
Användarvisningsbild

Petnoga som jag är tycker jag pollen på första sidan är diskriminerande mot ATI. Visst, de har fuskat, men det är en viss skillnad på deras 1.9% bättre resultat och Nvidias 24.1%. Man kan få intrycket av att det är ATI som är den stora boven.

Hursomhelst är mitt tyckade säkert influerat av att jag tycker bättre om ATI än Nvidia just nu. Dock så ser jag det som mer legitimt att om man som ATI optimerar exekveringen av shaderkod (så länge man har en generell rutin för det och inte gör det bara för vissa benchmarkprogram). Att som Nvidia detektera att det är 3dMark som körs och sedan köra en massa fusk (begränsad clipping, striktare clipplan, ersatta shaders) tycker jag inte alls om. (ATI:s quake3.exe/quack3.exe fiasko är ju dock en stor nagel i deras image)

Således borde frågan formuleras "Är det ok att optimiera grafikdrivrutiner för olika program? [ ] Ja, andra gör det ju ändå. [ ] Nej, aldrig."

:D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16:20, 27 maj 2003 
AIM CREW
Användarvisningsbild

Iofs, men ATI fuskade ganska rejält tidigare med Quake3 optimerad kod (sök på quack.exe) hur som helst de fuskar nog lika mycket bägge 2 ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21:40, 27 maj 2003 
ÿber-Elajt
Användarvisningsbild

lättast är det väl att mäta i nya spel med testsekvenser i och se vad man får. Nåt lite okänt spel som de inte bryr sig om att optimera i kanske, iofs så kanske det bara är bra för konsumenten ifall företagen optimerar sina drivare för de populäraste spelen och på så sätt kan de ge ut mera fps åt oss.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04:47, 28 maj 2003 
AIM Forumpolis

Det är bra att tillverkarna fuskar lite så folk kanske inser att ett bra 3dmarkresultat != en bra och snabb dator.

http://www.aginamist.net

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08:39, 05 jun 2003 
AIM CREW

AHA :arrow: Futuremark now has a deeper understanding of the situation and NVIDIA's optimization strategy. In the light of this, Futuremark now states that NVIDIA's driver design is an application specific optimization and not a cheat .
http://www.rage3d.com

"The interesting thing here is both company’s reactions. ATi came out and publicly stated that it had optimised Game Test 4 of 3DMark03 and shuffled the instructions to better suit its architecture. Note that the scene was still rendered exactly how Futuremark had intended, the instructions were just moved around to suit their GPU and give them the slight boost which it had. However, despite it being a genuine optimisation, ATi still announced that it would remove this in the next release of their Catalyst drivers.
Nvidia, on the other hand, has to date done an excellent impression of a child got caught stealing from the cookie jar and sent into the corner of the room all the while yelling "Na na na na, I can’t hear you". It instead chose to attack Futuremark over the issue, accusing them of a deliberate campaign of attempting to make their cards look bad in 3DMark03. Since Nvidia left Futuremark’s beta program at the end of last year under a cloud, it no longer has official access to the so-called developer version of 3DMark03. This allows the user to pause and fully rotate the camera in any given part of the test, which is how ExtremeTech originally discovered the problem in the first place."

http://www.theinquirer.net/?article=9731

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:26, 07 jun 2003 
In training
Användarvisningsbild

Alltså vänta nu, "application specific optimization"?
Det låter ju som ett fusk tycker jag. Aj ja, nVidia har väl hotat med stämning så att Futuremark blev tvungna att dra tillbaks anklagelserna. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:29, 07 jun 2003 
AIM CREW

mm, det spekulerades i det, att Nvidia hade hotat med att ta det till rättegång och det skulle ha betytt döden för FM eftersom att Nvidia har nog ett lite större kapital att lägga in om de vill.
Och i USA så betalar de olika parterna sina egna kostnader till skillnad från här i norden (europa?) där den förlorande parten betalar allt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14:57, 07 jun 2003 
ÿber-Elajt
Användarvisningsbild

"samma" i USA, den vinnande parten kan väl kräva att förloraren ersätter hans utgifter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08:35, 09 jun 2003 
AIM CREW

Har för mig att domaren i vissa fall kan utdömma att parterna betalar sina egna rättegångsavgifter oberoende vad domen blir. Eller om det enbart funkar så på film.. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09:29, 09 jun 2003 
AIM CREW

DiaZ skrev:
"samma" i USA, den vinnande parten kan väl kräva att förloraren ersätter hans utgifter.

Jag tror inte det, det är så i europa men inte i USA, någon som har en amerikansk lagbok? ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09:31, 09 jun 2003 
Elajt
Användarvisningsbild

Vem är du och vad har du gjort med knorren? :)

Jag hade väntat mig att du skulle komma för länge sen och påpeka att tråden är off-topic och att du antingen låser eller flyttar den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09:34, 09 jun 2003 
AIM CREW

yeye...men om du vill kan vi säkert gå tillbaka till ämnet! :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10:12, 09 jun 2003 
ÿber-Elajt
Användarvisningsbild

nee det vill vi inte ;P

ps. Drar mig ur lagdiskussionen för jag orkar inte slå upp/ fråga nån av mina amerikavänner.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 2 timmar